Doelgroep positionering

Marketing chef

Door Dayenne Koreman

Hoe zorg je dat klanten kiezen voor jouw organisatie, product of dienst? Door een gedegen doelgroep positionering onderzoek je de unieke eigenschappen van jouw merk (USP’s), je schets een persona uit en onderzoekt wat belangrijk is voor jouw doelgroep.

Wat is een doelgroep positionering?

Je bedrijfspositionering is een belangrijk begrip in de marketing, waarbij je een product of dienst creëert waar jouw ideale klant behoefte aan heeft. Bij de positionering van je doelgroep moet je weten wat hun vraag is en waar ze precies naar op zoek zijn. Om de juiste doelgroep te bepalen, breng je in kaart wie jouw doelgroep is. Dit maak je zo specifiek mogelijk door middel van een persona. Maar wat is nu eigenlijk een doelgroep? De doelgroep wordt ook wel ’target audience’ genoemd, een afgebakende groep personen waar een product, dienst of bedrijf zich op richt. Een persona wordt gevormd door de volgende eigenschappen:

  • Demografische kenmerken;
  • Geografische kenmerken;
  • Hobby’s en interesses;
  • Gebruik online en offline kanalen;
  • Opleiding, werk, functie, ambities;
  • Rolmodellen;
  • Merken.


Maar ook:

  • De consumenten psychologie: waarom zouden ze iets bij jou kopen?
    • Waar hebben ze behoefte aan?
    • Hoe hoog is de urgentie?
    • Wat zijn mogelijke bezwaren die je door voorbereiding kunt tackelen?
    • Zijn ze in staat om te beslissen? Welke rol spelen zijn in de DMU (Decision Making Unit)?

Waarom een doelgroep positionering?

Door een doelgroep positionering ga je gerichter te werk en zoek je minder de massa op, waardoor je berichten met name binnenkomen bij je ideale klant en niet bij de doelgroep die geen interesse heeft in jouw producten en diensten. Daarnaast laat een heldere positionering zien wie je bent, wat de doelgroep aan je heeft en wat je kunt. Het maakt het voor de doelgroep makkelijker om aan jouw merk te denken en vervolgens jouw producten of diensten aan te schaffen. 

De basisstappen van een doelgroep positionering

Voor het positioneren van je doelgroep zijn verschillende onderzoeksstappen nodig. In het kort benoem ik de stappen, waarmee je een start kunt maken met het positioneren van jouw doelgroep.

Stap 1. Analyse bedrijf en afzetmarkt

Wat is de huidige situatie? Waar wil je naar toe? Hierbij is het belangrijk dat je onderzoek doet naar onder andere de trends en hoe jouw ideale bedrijf eruit ziet.

Stap 2. Analyse ideale klant

Denk eens terug aan de projecten waar je in het verleden aan hebt gewerkt? Wat vond je heel leuk? Waar was je goed in? Maar bovenal, met welke klanten vond jij het allerleukst om mee samen te werken? Ook jij mag hier een eis in hebben. Werk alleen samen met klanten waar jij je goed bij voelt en waar je een klik mee hebt.

Daarnaast is het belangrijk om te analyseren wat je ideale klant nodig heeft en indien nodig je aanbod deels aan te passen, zodat jij precies biedt waar voor hen de vraag ligt. Zorg dat je spreekt over uitkomsten en resultaten en praat niet te veel over de inhoud van het product. Grote kans dat ze de producteigenschappen makkelijk elders kunnen vinden. Als je inspeelt op emotie wordt het een stuk makkelijk om een relatie op te bouwen, want de potentiële klant voelt zich begrepen door jou.

Stap 3. Analyse concurrentie

Welke positioneringen hebben zij? Hiervoor kun je bijvoorbeeld de zwakke,- of juist de sterke kanten van je concurrenten analyseren. Onderzoek ook de content, de online en offline kanalen waar zij actief zijn en onderzoek aan wat voor evenementen zij deelnemen.

Stap 4. Positionering bepalen

Na het analyseren van de markt en concurrenten kun je bepalen hoe je je als bedrijf wilt positioneren bij de doelgroep. Hiermee kun je een basis vormen voor online marketing campagnes. Het product canvas voor product ontwikkeling is hier ook een fijne tool voor.

Stap 5. Consistente zichtbaarheid

Met alleen een positionering op papier kom je er niet. Laat jezelf zien bij je ideale klant. Gebruik hier de kanalen voor die jouw ideale klant ook gebruikt. Kijk ook zeker in je eigen netwerk wat er mogelijk is, want mond-op-mond reclame blijft nog altijd de belangrijkste marketing tool. Blijf daarnaast continu meten en bijsturen om zo je doelgroep gaandeweg nog beter te leren kennen.

"Everyone is not your costumer"

-Seth Godin-

Hopelijk geven deze stappen jou nog meer motivatie om de beste doelgroep positionering te ontwikkelen voor jouw bedrijf! Heb je hier nog vragen over, plan dan gerust een vrijblijvend gesprek in waarin we je verder kunnen helpen.

Wil je contact opnemen?