Het Merk van Nu
Het Merk van Nu
Podcast #1 - Mijn aanbod is te groot en ik ben niet specifiek genoeg
Loading
/

Welkom bij deze podcast. Zoals de titel luidt, is deze podcast voor jou bedoeld als je merkt dat je aanbod te groot is en je gewoonweg niet specifiek genoeg bent in je marketing en sales.

De afgelopen maand heb ik mij volledige focus gehad op Instagram met als doel om mijn Instagram en nieuwsbrief volgers te informeren, enthousiasmeren en inspireren om Instagram in te zetten als kanaal voor jou marketing en sales.

De reden hiervoor was dat ik zie dat zoveel bedrijven, met name dienstverleners, dit niet meer inzetten, omdat het algoritme een shift gemaakt heeft. De aantal views, likes en comments zijn bij veel micro-accounts (onder de 5000 volgers) drastisch afgenomen de afgelopen maanden. 

Daardoor is een groot deel van deze doelgroep gestopt met het posten en zichtbaar zijn op Instagram en hebben zij veel meer focus gelegd op LinkedIn en Google.

Daar zit iets goeds en iets niet goeds in. Het goede vind ik dat ze zijn gaan nadenken over een multi-channel aanpak. Want je op 1 platform focussen is risicovol. Wat als je account bijvoorbeeld geblokkeerd wordt? Dan is je volledige marketing en sales funnel naar de knoppen.

Wat ik er niet goed aan vind? Instagram is niet dood. Je moet het alleen meer strategisch gaan inzetten. Daarnaast staren we ons blind op het volgersaantal en interactie ratio. 

Eerlijk gezegd vind ik dat korte termijn denken. Als jij de juiste type content plaatst, trek je uiteindelijk de juiste mensen aan, als jij converterende content plaatst dat ook nog focust op de juiste doelgroep, dan verkoop jij. Daarvoor hoef je niet duizenden volgers te hebben en daarvoor hoef je niet elke keer een post te hebben met 100 of meer likes.

Het gaat hier echt om de kwaliteit. Maar daarnaast is het wel echt een kwestie van doen en blijven doen. Prima als jij een week op vakantie bent en minder actief bent op stories. Maar in de tussentijd kan je wel een aantal posts vooraf inplannen, zodat je enigzins zichtbaar blijft. Het is nu eenmaal zo dat als jij geen advertenties wilt inzetten en echt wilt verkopen op Instagram en Facebook via posts en stories, dat je er werk en tijd in moet stoppen.

Ik ga dit niet mooier maken dan dat het is, want dan zou ik liegen. Maar als jij de juiste tools inzet, lukt dit vanzelf. Geef dit echter wel een paar maanden de tijd, want als jij niet adverteert, dan moet je het algoritme leren kennen en je moet opvallen. Dat start klein, maar wordt steeds groter, gaat steeds sneller en makkelijker.

Maar hoe begin je dan, of hoe start je weer opnieuw nadat je bent gestopt, omdat je het gevoel had dat het niks opleverde?

Aan de hand van een X-aantal vragen ga ik je meenemen in jouw merk fundament voor Instagram, zodat jij jouw eigen identiteit en boodschap gaat ontwikkelen. Het doel is dat men hiermee gaat resoneren en ze jou hierdoor gaan volgen. De stap naar converterende content is nog even te ver weg als je eerst met deze podcast aan de slag wilt gaan. Daar kom ik dus later op terug.

Luister de podcast om te horen welke vijf vragen jij jezelf moet stellen.